Segmentace
Některé prezentace jsou dělené do samostatných segmentů, které zobrazují lehce rozdílný obsah dle skupin návštěvníků. Definujeme li skupiny „osobní“, „živnostníci“, „střední a velké společnosti“, tak tyto skupiny budou mít hlavní obsah prezentace shodný, není nutné proto vytvářet samostatné prezentace. Někdy je ovšem potřeba upravit obsahové sdělení pro konkrétní skupinu a k tomu právě slouží funkce segmentace.
Pokud bychom vzali v úvahu, že článek, který je nutné rozdělit obsahově na všechny skupiny, museli bychom vytvořit 3 samostatné články, kde by každý z nich sdružoval obsah pro svoji skupinu. Tento postup by postupně generoval velké množství článků s obdobnou hodnotou sdělení. Pro editory by poté administrace byla nepřehledná a mohla by vést až k chybám v publikaci změn.
Z tohoto důvodu je v redakčním systému k dispozici komponenta, která umí články (a jiné potřebné varianty) rozdělovat na definované segmenty. Všechny textové úpravy jsou prováděny v rámci jednoho článku. Tím se eliminuje množství vznikajících článků a editor má úpravy „hezky po hromadě“ v rámci jedné položky.
Webová prezentace následně určí, do kterého segmentu návštěvník patří a následně zobrazí správný obsah článku. Články mají vždy hlavní segment „root“, který se zobrazuje automaticky ve všech segmentech (není tedy nutné vždy nuceně segmentovat) do té doby, než editor aktivuje samostatný segment.
Pro názorné vysvětlení je zde tabulka článku „Nakup a vyhraj“ a jeho následné segmentování.
Segment / článek | ROOT | Osobní | Živnostník | Střední a velké firmy |
Titulek | Nakup a vyhraj | - | - | Volná vstupenka |
Perex | Unikátní možnost výhry … | - | Přinášíme unikátní možnost výhry … | Za registraci nového produktu lístek zdarma... |
Tělo článku | Při zakoupení produktu je možné vyhrát věcnou cenu. | Na zakoupení vstupenky platí sleva 30 % a zároveň je možnost výhry. | Na zakoupení vstupenky platí sleva 40 % a zároveň je možnost výhry. | Pokud provedete registraci nového produktu nebo služby automaticky získáváte možnost …. |
Pokud návštěvník bude na prezentaci bez určení segmentu (nepřihlášený, nerozpoznaný), uvidí následující článek:
Nadpis: Nakup a vyhraj
Perex: Unikátní možnost výhry …
Tělo článku: Při zakoupení produktu je možné vyhrát věcnou cenu.
Pro segment „Osobní“ bude článek následující:
Nadpis: Nakup a vyhraj
Perex: Unikátní možnost výhry …
Tělo článku: Na zakoupení vstupenky platí sleva 30 % a zároveň je možnost výhry.
Pro segment „Živnostník“ bude článek následující:
Nadpis: Nakup a vyhraj
Perex: Přinášíme unikátní možnost výhry …
Tělo článku: Na zakoupení vstupenky platí sleva 30 % a zároveň je možnost výhry..
A segment „Střední a velké firmy“ poté zobrazí následující článek:
Nadpis: Volná vstupenka
Perex: Za registraci nového produktu lístek zdarma...
Tělo článku: Pokud provedete registraci nového produktu nebo služby automaticky získáváte možnost ….
Z toho vyplývá, že editor užil pouze jednu položku s podobným obsahem, který vhodně upravil pro jednotlivé kategorie.
Práce se segmentací
Při užívání segmentace se pracuje jako při běžné editaci položky, jen je třeba brát zřetel na horní menu, které umožňuje přepínání mezi jednotlivým obsahem segmentace:
Segment „root“ obsahuje společný text pro všechny segmenty. Záložky jednotlivých segmentů poté pouze text, který se liší od společného.
Po přepnutí se na záložku (napři. „živnostník“) zobrazí se shodný formulář, který bude mít ovšem pole zablokované k editaci. Jejich obsah bude shodný s textem v „root“.
Pokud je potřeba konkrétní atribut aktivovat a přepsat vhodným novým textem, klikneme na ikonu . Tím se pole aktivuje a je možné text upravit a přepsat.
V případě, že segmentace textu již není nutná a je potřeba vrátit zpět text z hlavního segmentu, tak klikneme na ikonu , čímž se text zruší a přepíše se textem z hlavního segmentu „root“. Segmentované texty je poté možné libovolně a opakovaně měnit dle potřeb editora.
Pro snadnější orientaci editora se záložky segmentace označují znakem „ * ”, kde došlo k úpravě textu